• Hem Hem
  • /
  • /
  • /
  • Stängningsinformation internetkontoret
  • /

Information om stängningen av internetkontoret

I mitten av mars genomför vi på Collectum en teknisk uppgradering som kommer att påverka våra inloggade tjänster. Det får följder för både företag och era anställda tjänstemän.

Vi är medvetna om att detta kommer att medföra en del besvär, och vi kommer att göra allt vi kan för att stängningen ska gå så smidigt som möjligt. Tack för er förståelse!

På den här sidan ser du hur ni och era anställda påverkas och vad som kan vara bra att tänka på.

Datum att ha koll på

  • 10 mars – möjlighet att flytta kapital för tjänstemännen på Mina sidor stänger.
  • 26 mars – internetkontoret för företag och hela Mina sidor för tjänstemännen stänger klockan 16.00.
  • 12 april – vi öppnar tjänsterna igen.

  • När internetkontoret stänger klockan 16.00 den 26 mars kommer ingen rapportering att kunna göras fram till den 12 april, vare sig manuellt eller via fil.
  • Enbart SSEK-filer från administrationsbolag kan tas emot under stängningsperioden. De köas och läses in när vi öppnar systemen igen.
  • Inga filer kommer att skickas från Collectum under stängningen.
  • Blanketter som kommer in till Collectum under stängningen läggs på hög och kommer att läsas in när vi öppnar systemen igen den.
  • Våra handläggare på Kundservice kommer att kunna se rapportering som har gjorts före stängningen den 26 mars. Däremot kommer vi inte att kunna ändra några uppgifter i våra system. Hör av er till oss om ni har några frågor, så hjälper vi er gärna.

Information till administrationsbolag kommer att gå ut separat via mejl.

Tänk på att rapportera det ni vill ha med på aprilfakturan före stängningen! Vi planerar att öppna internetkontoret igen den 12 april, men skulle något inträffa som gör att vi behöver skjuta på öppnandet är det bra att för säkerhets skull inte räkna med att kunna rapportera under dagarna mellan öppnandet och klippdatumet för fakturan i april.

Fakturaspecifikationen för mars kan ni hämta före stängningen, den kommer att vara tillgänglig i internetkontoret under eftermiddagen den 23 mars.

  • När Mina sidor stänger den 26 mars kommer era tjänstemän inte att kunna göra val av placering eller efterlevandeskydd.
  • De kommer inte heller att kunna flytta intjänat kapital. Den möjligheten stängs redan den 10 mars. (Påbörjade kapitalflyttar pausas då och återupptas när vi öppnar systemen igen.)
  • Val eller kapitalflyttar som görs på blankett under stängningsperioden läggs på hög och kommer att läsas in när vi öppnar systemen igen.
  • Rådgivningstjänstenlänk till annan webbplats där era tjänstemän kan få gratis råd om sin ITP kommer att vara stängd under perioden.
  • Årsbeskedet från Collectum landar ca. en månad senare än vanligt
    (i april–maj istället för mars–april).
  • Våra handläggare på Kundservice kommer att kunna se uppgifter som kommit in till oss före stängningen den 26 mars. Däremot kommer vi inte att kunna ändra några uppgifter i våra system.

Information om den kommande stängningen finns också inne på Mina sidor.

  • Hur ska jag sköta rapporteringen under tiden ni har stängt?
    Du kan inte göra någon rapportering alls under perioden. Inte heller våra handläggare kan göra registreringar i systemen. Gör den rapportering du kan före vi stänger den 26 mars. Den rapportering du inte kan göra före stängningen gör du när vi öppnar igen den 12 april.
  • När ska jag rapportera löner som vi vill ha med på aprilfakturan?
    Rapportera så mycket du kan före klockan 16.00 den 26 mars.

    Om allt går som planerat kommer du också att kunna rapportera när vi öppnar våra system igen den 12 april och fram till fakturakörningen, som är den 14 april för ITP 1 och den 15 april för ITPK. Skulle något hända som gör att vi behöver skjuta på öppnandet, är det dock som sagt bra att ha gjort så mycket som möjligt av rapporteringen redan i mars.
  • Vad händer om jag inte kan eller hinner göra all rapportering före den 26 mars?
    Om allt går som planerat kommer du också att kunna rapportera när vi öppnar våra system igen den 12 april och fram till fakturakörningen, som är den 14 april för ITP 1 och den 15 april för ITPK. Det går också bra att rapportera retroaktivt (men det kommer då med på en senare faktura).
  • Hur får jag tag i fakturaspecifikation och fakturakopia när internetkontoret är stängt?
    Du kan hämta fakturakopia och fakturaspecifikation för mars i internetkontoret fr.o.m. eftermiddagen den 23 mars och fram till klockan 16.00 den 26 mars. Har du frågor om fakturan under perioden då vi har stängt går det bra att ringa vår kundservice, som kan se fakturan och specifikationen i vårt arkiv. Om du behöver kan vi också skicka en kopia via säker mejl.
  • Vad gäller för rapportering av engångspremier?
    Engångspremier ska rapporteras samma månad som de avser. Det innebär att engångspremier som avser mars rapporteras före stängningen den 26 mars. Engångspremier som avser april rapporterar du när vi öppnar internetkontoret igen den 12 april.
    • För ITP 1 har du hela april månad på dig att rapportera engångspremierna (dessa har alltid en eftersläpning på en månad i faktureringen, och aprilpremier faktureras därmed i maj).
    • För ITPK behöver rapporteringen göras senast den 15 april för att komma med på aprilfakturan.
      (Vi kan även för ITPK ta emot aprilpremien fram till och med den 30 april, men den blir då inte fakturerad förrän i maj.)
  • Jag har skickat in en blankett. När registreras den?
    Blanketter som kommer in under stängningsperioden läggs på kö för att läsas in när vi öppnar våra system igen. Inga registreringar kan göras i systemen under stängningen.
  • Varför stänger ni era inloggade tjänster?
    Vi ska genomföra ett nödvändigt systembyte, och under själva bytet måste vi hålla alla våra system stängda. Eftersom vi inte kan ta in några uppgifter när systemen är stängda behöver vi även hålla internetkontoret och Mina sidor stängda.

    Den tekniska uppgraderingen vi gör kommer att leda till både förenklingar och minskad komplexitet i vår hantering, vilket bidrar till att hålla kostnaderna för administrationen av ITP fortsatt låga.

    Konkret kommer uppgraderingen bland annat att möjliggöra digitalt ITPK-val på Mina sidor, ett förbättrat försäkringsbesked för anställda med ITP 2, en samlad faktura för arbetsgivare och digitalt löneskattebesked för ITPK.
  • Varför har ni stängt så länge?
    Collectum hanterar väldiga mängder data och det systembyte vi genomför är omfattande. Tiden vi avsatt för systembytet är nödvändig för att vi ska hinna flytta data och göra nödvändiga säkerhetskontroller. Går det snabbare än vi beräknat kommer vi att öppna våra inloggade tjänster tidigare än den 12 april. Håll utkik på collectum.se.
  • Kommer jag att känna igen mig i internetkontoret när ni öppnar igen?
    Det kommer att se ut precis som vanligt i internetkontoret när vi öppnar igen. Den tekniska uppgraderingen vi genomför handlar om ett systembyte, och ändrar initialt ingenting i internetkontorets tjänster.

    Däremot möjliggör systembytet förbättringar och effektiviseringar, exempelvis när det gäller fakturan, digitalt löneskatteunderlag för ITPK och digitalt ITPK-val för tjänstemännen på Mina sidor.


Varför gör vi en teknisk uppgradering?

Det systembyte vi ska genomföra är nödvändigt och kommer att leda till både förenklingar och minskad komplexitet i vår hantering, vilket bidrar till att hålla kostnaderna för administrationen av ITP fortsatt låga.

Konkret kommer uppgraderingen bland annat att möjliggöra digitalt ITPK-val på Mina sidor, ett förbättrat försäkringsbesked för anställda med ITP 2, en samlad faktura för arbetsgivare och digitalt löneskattebesked för ITPK.

Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 08-508 981 00.

Ring oss

Privat: 020-40 85 00

Företag: 08-508 98 100

Telefontider

Helgfri mån-fre 08.30-16.30

Adress

Östgötagatan 12, 103 76 Stockholm