• Hem Hem
  • /
  • /
  • /
  • Stängningsinformation internetkontoret
  • /

Information om stängningen av internetkontoret

I mitten av mars genomför vi på Collectum en teknisk uppgradering som kommer att påverka våra inloggade tjänster. Det får följder för både företag och era anställda tjänstemän.

Vi är medvetna om att detta kommer att medföra en del besvär, och vi kommer att göra allt vi kan för att stängningen ska gå så smidigt som möjligt. Tack för er förståelse!

På den här sidan ser du hur ni och era anställda påverkas och vad som kan vara bra att tänka på.

Datum att ha koll på

  • 10 mars – möjlighet att flytta kapital för tjänstemännen på Mina sidor stänger.
  • 26 mars – internetkontoret för företag och hela Mina sidor för tjänstemännen stänger.
  • 12 april – vi öppnar tjänsterna igen.

  • När internetkontoret stänger klockan 16.00 den 26 mars kommer ingen rapportering att kunna göras fram till den 12 april, vare sig manuellt eller via fil.
  • Enbart SSEK-filer från administrationsbolag kan tas emot under stängningsperioden. De köas och läses in när vi öppnar systemen igen.
  • Inga filer kommer att skickas från Collectum under stängningen.
  • Blanketter som kommer in till Collectum under stängningen läggs på hög och kommer att läsas in när vi öppnar systemen igen den.
  • Våra handläggare på Kundservice kommer att kunna se rapportering som har gjorts före stängningen den 26 mars. Däremot kommer vi inte att kunna ändra några uppgifter i våra system. Hör av er till oss om ni har några frågor, så hjälper vi er gärna.

Information till administrationsbolag kommer att gå ut separat via mejl.

Tänk på att rapportera det ni vill ha med på aprilfakturan före stängningen! Vi planerar att öppna internetkontoret igen den 12 april, men skulle något inträffa som gör att vi behöver skjuta på öppnandet är det bra att för säkerhets skull inte räkna med att kunna rapportera under dagarna mellan öppnandet och klippdatumet för fakturan i april.

Fakturaspecifikationen för mars kan ni hämta före stängningen, den kommer att vara tillgänglig i internetkontoret under eftermiddagen den 23 mars.

  • När Mina sidor stänger den 26 mars kommer era tjänstemän inte att kunna göra val av placering eller efterlevandeskydd.
  • De kommer inte heller att kunna flytta intjänat kapital. Den möjligheten stängs redan den 10 mars. (Påbörjade kapitalflyttar pausas då och återupptas när vi öppnar systemen igen.)
  • Val eller kapitalflyttar som görs på blankett under stängningsperioden läggs på hög och kommer att läsas in när vi öppnar systemen igen.
  • Rådgivningstjänstenlänk till annan webbplats där era tjänstemän kan få gratis råd om sin ITP kommer att vara stängd under perioden.
  • Årsbeskedet från Collectum landar ca. en månad senare än vanligt
    (i april–maj istället för mars–april).
  • Våra handläggare på Kundservice kommer att kunna se uppgifter som kommit in till oss före stängningen den 26 mars. Däremot kommer vi inte att kunna ändra några uppgifter i våra system.

Information om den kommande stängningen finns också inne på Mina sidor.


Varför gör vi en teknisk uppgradering?

Det systembyte vi ska genomföra är nödvändigt och kommer att leda till både förenklingar och minskad komplexitet i vår hantering, vilket bidrar till att hålla kostnaderna för administrationen av ITP fortsatt låga.

Konkret kommer uppgraderingen bland annat att möjliggöra digitalt ITPK-val på Mina sidor, ett förbättrat försäkringsbesked för anställda med ITP 2, en samlad faktura för arbetsgivare och digitalt löneskattebesked för ITPK.

Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 08-508 981 00.

Ring oss

Privat: 020-40 85 00

Företag: 08-508 98 100

Telefontider

Helgfri mån-fre 08.30-16.30

Adress

Östgötagatan 12, 103 76 Stockholm